CBF Türkiye Motosiklet Grubu Forumları

CBF ve Motosiklete Dair Her Şey
Zaman: Cum Haz 09, 2023 2:54 pm

Tüm zamanlar UTC+03:00





Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [11 mesaj ] 
Yazar Mesaj
MesajGönderilme zamanı:Sal Ağu 08, 2006 1:43 pm 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi
Kullanıcı avatarı

Kayıt:Pzt Ağu 07, 2006 2:54 pm
Mesajlar:26
Konum:İstanbul / Tam Göbeğinden
Sıkça sorulan, yanlış uygulanan ve bilinmeyen bir konuyu açıklığa kavuşturmak istedim.

Motosikletimizi hangi devirlerde kullanmamız gerekir?

Her motosikletin kendine göre bir güç eğrisi vardır. Yani her motor farklı bir devir aralığında üretir azami gücünü. Sorumuza yanıt ararken örnek olarak Ducati Monster 620 ile Yamaha FZ6 yı kullanıcağız. İki motorun güç eğrilerini karşılaştırarak azami torklarını kaç devirde ürettiklerine bir bakın.

Resim

Resim

Monster neredeyse tüm devir aralığı boyunca yüksek miktarda tork üretebiliyorken (5 kg-m nin üstünde) FZ6 onun ürettiği güce ancak 7500 dd dan sonra kavuşabiliyor. Yani 2 silindirli ve 63 bg lik bir motor, 4 silindir ve 98 bg lik bir motordan çok daha çabuk ve sürekli olarak üretebiliyor bu gücü. Bundan sonrası doğrudan konumuzla ilgili olmadığından karşılaştırmayı daha çok uzatmıyorum.

Sürüş sırasında önemli olan husus şudur. Motosikletin otomobillere ve diğer ağır vasıtalara kıyasla en önemli avantajı çabuk ivmelenebiliyor olması. Ortalama bir enduro motosiklet bile Porsche Boxter kadar çabuk çıkabilir 0 dan 100km/s e. Bu gücü kendi çıkarımıza kullanabilmek için sürüş esnasında motorun devrini "mutlu bölge" (happy zone) dediğimiz aralıkta tutmalıyız. Bu aralık nedir? Bu aralık motorun gaz koluna hassas tepkiler verdiği, gaz açıldığında ivmelendiği ve kapatıldığında yavaşladığı bir bölgedir. Bu mutlu bölge Monster'da 3 - 9 bin dd arasındayken (toplam çevrilebilen devir miktarının büyük kısmında güç var) FZ6 da 7500 ile 12500 arasında oluyor. Bu veri aynı zamanda neden FZ6 nın agresif ve Ducat'nin ılımlı bir makina olduğunuda anlatıyor.

FZ6 motoru azami torkunu 10 bin dd da azami beygirini ise 12 bin dd da veriyor. Ancak 2 - 6 bin dd aralığında oldukça az güç üretiyor. Bu az güç ürettiği devir aralığında motorun gaz kolunun hareketlerine tepkisi yavaş oluyor. Mesela 40-50 km/s gibi bir hızla giderken 3. vitese atın. Deviri 3 binlere düşürün ve birden gaz verin. Göreceksiniz ki motor astımlı bir hastanın nefes almaya çalışması gibi böğürecek ve alışık olduğunuz atikliği gösteremeyerek yavaşça hızlanacak. Aynı şekilde birden gazı bıraktığınızda ise motor kompresyona girip yavaşlamayacak aksine, sanki debriyaja basmışsınız gibi akıp gitmeye devam edecek. Halbuki 40 km/s hızında 1. vitese atsanız devir birden 7 bin lere çıkacak. O devirdeyken gaz kolunu birazcık çevirmeniz bile motorun birden ileriye atılıp inanılmaz bir hızla ivmelenmesini sağlayacaktır. Benzer şekilde, gaz kolunu birden kapatmanız ise motorun kompresyona girerek sanki arka frene basmışsınız gibi yavaşlamasına sebep olacaktır.

Bu konuda yaygın iki hata yapılıyor.

Birincisi motorlar yüksek devrin zarar verebileceği inancıyla (ki vermez - bu motorlar yüksek devir için tasarlanmış pistonlara - kapaklara - yataklara - krank kollarına vs. sahipler) veya benzin tasarufu yapmak için düşük devirlerde ve yüksek viteslerde kullanılıyor. Buda acil bir durumda gaz koluna hızlı tepki vermeyen bir motorla yapılan kazalara veya tatsız olaylara sebep verebiliyor. Çünkü vites küçülterek deviri yükseltirken kaybettiğiniz 1 sn bazen pahalıya mal olabilir. Özellikle şehir içinde, aniden karşılaştığımız sıkışık bir durumdan paçayı sıyırmak için o ani güce ihtiyacımız olabiliyor. Nede olsa şehir içinde tehlikeler çok daha sık ve ansızın çıkıyorlar karşımıza.

Diğer hata ise bazen deneyimsizlikten bazende etrafa motorun sesiyle hava atmak için, motorun çok yüksek devirlerde kullanılması. Örneği yine FZ6 dan veriyorum. Sürekli 11-12 dd da kullanılması büyük hata. Motora bir zararı olduğundan yada çok benzin harcadığından değil. Gaz kolu sonuna kadar açılsa bile motorun artık üretebileceği bir güç olmadığından hata. Zaten nerdeyse %100 performans alırken motordan, birden hızlanmanız gerektiğinde tek alternatifiniz vites büyütmek olacaktır ki buda o değerli 1 sn yi yine kaybettiğimiz anlamına gelir. Gaz kolunu çevirdiğimizde motorun hala üretebilecek gücünün olabileceği bir konumda olmak en makulu.

Demek ki ne yapıyoruz? Motorumuzu sürerken onu mutlu alanın içinde tutmaya özen gösteriyoruz. Benzin parası, motorun yıpranması, ses kirliliği gibi etkenler biraz öznel olduklarından tartışılabilirler belki ama, hiç bir şeyin kendi canımızdan değerli olmadığını düünüyorum. Deneyimli bir motorcu devir göstergesine bakmadan motoruyla anlaşır ve onun mutlu olduğu bölgeleri hisseder. Tabii km ve senelere bağlı bir tecrübeyle edinilen bir beceri bu.

İllahaki de fazla vites değiştirmeden ve az yakarak üstelikte çevreyi çok rahatsız etmeden gitmek istiyorsanız, 2 silindirli bir makina almanızı tavsiye ediyorum.

Peki bu durumun geçerli olmadığı zamanlar yok mudur? Elbette vardır.
Yol tutuşun az olduğu, motorun ani yavaşlama ve hızlanma tepkilerine, zeminin uyum sağlıyamıyacağı şartlarda daha yüksek vites ve daha düşük devir kuralı devreye girer. Özelikle yerlerin hep ıslak olduğu yağmurlu havalarda, zeminde mıcır, kum ve pislik olduğu zamanlarda birde (nadirde olsa) asfaltın aşırı sıcaktan erimiş olduğu zamanlarda geçerlidir bu istisnalar.


Not: Lütfen yazılarınızda ingilizce terim olan "Happy Zone" yerine "Mutlu Bölge" kelimesini kullanınız. Türkçesi olan bir tanımın ısrarla ingilizcesini kullanmanın mantığını anlayabilmiş değilim.

_________________
Kontrolsüz Güç, Güç Değildir
Vedat Kürşün


0532 623 56 56
vedat@vedat.tc

1) Giant AT 870 Bisiklet
2) Yamaha Aerox
3) Honda CBR 125 R
4) Yamaha FZ6 Fazer


Başa dön
   
 Mesaj Başlığı:
MesajGönderilme zamanı:Sal Ağu 08, 2006 1:59 pm 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi
Kullanıcı avatarı

Kayıt:Prş Haz 01, 2006 11:35 am
Mesajlar:2738
Konum:BAHÇEŞEHİR-İSTANBUL
carrera teşekürler verdigin bilgiler için vfr 800 hakında bilgin ve yorumun varsa yazarmısın

_________________
METİN 0 RH +
K 1300 S

RÜZGAR ÖZÜR DİLESE BİLE DAL KIRILDI BİR KERE


Başa dön
   
 Mesaj Başlığı:
MesajGönderilme zamanı:Sal Ağu 08, 2006 3:10 pm 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi
Kullanıcı avatarı

Kayıt:Prş May 11, 2006 5:28 pm
Mesajlar:7243
Konum:Beylikduzu,Bursa,Bandirma
Bencede CBF le ilgili (250,500,600 ve 1000) teknik verileri paylaşırsan seviniriz.

_________________
BB


Başa dön
   
 Mesaj Başlığı:
MesajGönderilme zamanı:Sal Ağu 08, 2006 3:12 pm 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi
Kullanıcı avatarı

Kayıt:Prş Mar 02, 2006 3:39 pm
Mesajlar:813
Konum:Istanbul
Vedat iyki geldin ya.
Eylemden sonra boyle bir taze kana ihtiyac vardı.Eylemi kabettik cunku.Acıgımız vardı. :)
Umarız bu acıgı doldurabilirsin.Ucret dolgundur ;)

_________________
Resim


Başa dön
   
 Mesaj Başlığı:
MesajGönderilme zamanı:Sal Ağu 08, 2006 5:14 pm 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi
Kullanıcı avatarı

Kayıt:Çrş May 03, 2006 2:36 pm
Mesajlar:944
Konum:Erenköy / İstanbul
oka yazdı:
Bencede CBF le ilgili (250,500,600 ve 1000) teknik verileri paylaşırsan seviniriz.


Carrera verdiğin bu çok yararlı bilgiler için çok teşekkür ederiz, gerçekten çok işimize yarayacak bilgiler. Sürücü kurslarında bu gibi bilgiler verilmiyor, bir an önce iş bitsin de paramızı alalım mantığı yürütüldüğünden, yararlı bilgiler vermeyi es geçiyorlar.

Hatta bu sabah motorun başında konuşan iki adamın söylediklerini duyduğumda kulaklarıma inanamadım. Yağmur yağdığı için yerler çok ıslaktı ve işi biliyor gibi görünen biri diğerine lastik havasını 10 PSI indirmesini, böylece ıslak zeminde daha iyi yol tutuş sağlayacağını söylüyordu :shock: Duyar duymaz gidip müdahale ettim ve daha ilk dönüşünde kendini yerde bulabileceğini söyledim. Ne kadar ikna edici olduğumu bilmiyorum.

Lafı uzatmadan, verilmesi gereken yerde bu bilgiler verilmediği için forumlar çok önemli.

Katkın için tekrar çok teşekkürler. CBF serileri için de benzer grafikler varsa çok seviniriz.

_________________
TOGETHER has POWER, DON'T ride ALONE!

Alper "Quasar" Erden


Başa dön
   
 Mesaj Başlığı:
MesajGönderilme zamanı:Sal Ağu 08, 2006 10:58 pm 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi
Kullanıcı avatarı

Kayıt:Pzr Nis 09, 2006 1:49 am
Mesajlar:305
Konum:Bostancı
Resim
CBF 1000 için tork grafiğini bike ın araştırmasından scan ettim.
Görüldüğü gibi 3000-8000 devir aralığı cbf1000 için tam anlamıyla "mutlu bölge" :twisted:
Oysa güçlü fz1 bu mutluluğu ancak 8000 devirde yakalıyor.
Tabi 8000den sonra çok daha mutlu ettiği kesin, ama nerede kaldı 1000 cc kullanmanın o "güç her zaman elinin altında" hissi? :roll:

_________________
CBF bindim.. Şimdi indim..

Yamaha X-MAX.. The Xcooter..


Başa dön
   
 Mesaj Başlığı:
MesajGönderilme zamanı:Çrş Ağu 09, 2006 9:40 am 
Çevrimdışı
Site Yöneticisi
Kullanıcı avatarı

Kayıt:Prş Tem 21, 2005 7:38 am
Mesajlar:3383
Konum:Barcelona
Torkun sürekliliği açısından FAzer 1000'in CBF 1000'den aşağı kalır yanı yok. Yalnızca bu aralığın devir değerleri biraz daha yüksek.

_________________
Önceden: Honda Shadow, CBF600, CBF1000, KTM990, Ducati-Multistrada
Şimdi: Vespa ET4

"İnsanın bildiği sandığı şeyi öğrenmesi olanaksızdır" Epiktetos


Başa dön
   
 Mesaj Başlığı:
MesajGönderilme zamanı:Çrş Ağu 09, 2006 6:38 pm 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi
Kullanıcı avatarı

Kayıt:Pzr Nis 09, 2006 1:49 am
Mesajlar:305
Konum:Bostancı
evet zaten dergideki yazıda da eski fazer1000 den övgüyle bahsediyorlar, alıştıkları düşük devirlerin yeni fz1 de değil cbf1000 de olduğunu, bir anlamda fazer1000 in yerini cbf1000 in doldurduğunu söylüyorlar.

_________________
CBF bindim.. Şimdi indim..

Yamaha X-MAX.. The Xcooter..


Başa dön
   
 Mesaj Başlığı:
MesajGönderilme zamanı:Prş Ağu 10, 2006 12:35 pm 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi
Kullanıcı avatarı

Kayıt:Çrş Tem 12, 2006 4:28 pm
Mesajlar:296
Konum:BE
Tork eğrisi motorsiklette görmek istediğiniz karakteri dolayısı ile seçiminizi yönlendirecek çok önemli bir kriter.


Başa dön
   
 Mesaj Başlığı:
MesajGönderilme zamanı:Sal Ağu 15, 2006 11:01 pm 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi

Kayıt:Pzr Ağu 13, 2006 1:23 pm
Mesajlar:5
Konum:gaziosmanpaşa/ist
Carrera vedığin bilgilere çok teşekkürler ban çok faydası oldu

_________________
merhaba aranıza hoşgeldim inşaallah seversiniz cbr 1000 rr ımı enkısa zamanda cbf 1000 yapmayı düşünüyorum herkese kazasız belasız sürüşler dilerim


Başa dön
   
MesajGönderilme zamanı:Sal Mar 24, 2015 8:10 pm 
Çevrimdışı
CBF-TR Üyesi

Kayıt:Pzr Mar 08, 2015 6:59 pm
Mesajlar:6
Carrera verdigin bilgiler icin tesekkurler


Başa dön
   
Eskiden itibaren mesajları göster: Sırala 
Yeni başlık gönder Başlığa cevap ver  [11 mesaj ] 

Tüm zamanlar UTC+03:00


Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 2 misafir


Bu foruma yeni başlıklar gönderemezsiniz
Bu forumdaki başlıklara cevap veremezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
Bu forumdaki mesajlarınızı silemezsiniz

Aranacak:
Geçiş yap:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited

Türkçe çeviri: phpBB Türkiye